Hold i ryggen/ forebyggelse

Hold i ryggen

Der er mange, mennesker som har oplevet at ryggen har ”låst sig ”eller ”givet efter ” Det er den situation vi i daglig tale kalder et hold i ryggen.

Hold i lænden kan opstå ved både lille såvel som stor fysisk belastning.

Symptomerne kan opstå akut eller komme snigende og opleves som en gradvis forværring.

Smerten føles i lænden, normalt over korsryggen, under bæltestedet evt. udstrålende til den ene eller begge baller. Hvis smerten går ned i benet, taler man om lumbago-iskias.

Ryggen kan også være låst i en foroverbøjet stilling eller til siden, her er der tale om en afværgeholdning fra bevægeapparatets side.

Man formoder, at smerten opstår af en eller flere årsager:

  • De små bagerste led (facetleddene) i lænden glider for langt og ”låser ” i yderstilling og forårsager beskadigelse af vævet omk. leddet.
  • Bruskskiven – diskus -mellem ryghvirvlerne, bliver overbelastet og beskadiget.
  • Muskelkrampe i rygmuskulaturen.

 

Forebyggelse:

Vend tilbage til din hverdag hurtigst muligt, men tag hensyn til ryggen. Undgå at løfte noget tungt og at stå eller sidde i længere tid.

Brug varme, hvis du føler at det lindrer. Varmen øger blodcirkulationen og virker afslappende.

Brug is/kuldepakning i de situationer, hvor du føler et lille tilbagefald. Is nedsætter hævelsen i området.

Kom i gang med forebyggende rygtræning/stabilitetstræning. Kroppen har givet dig en advarsel, som du bør tage alvorligt. Spørg fagpersoner om hjælp til at lave et træningsprogram.

EKS. Ved løft: Husk at ånd ind, hold vejret, mens du løfter, ånd ud og træk vejret som vanligt. Denne teknik bruges ved meget tunge løft.  Ved at holde vejret skabes der overtryk i maveregionen, som herefter får bug og rygmusklerne til at spænde mere.