Havearbejde/ forebyggelse

Havearbejde

Flere tusind danskere kommer til skade i forbindelse med havearbejde.

 

Gode råd ved havearbejdet.

  • Tag varmt tøj på der dækker hele ryggen, hvis kroppen bliver kold og afkølet, er den mere udsat for forstrækninger og overbelastninger.
  • Start med en let opgave, så kroppen kommer i gang.
  • Variere dit arbejde i løbet af dagen, skift mellem lette og tunge opgaver. Eksempelvis, at grave lidt, rive lidt, luge lidt og afslutte med at klippe grene.
  • Lyt til din krop, så du undgår overbelastning
  • Det er vigtigt at stoppe med det samme, hvis du mærker stivhed, ømhed eller smerter i nakke, skuldre eller ryg.
  • Undgå at bøj dig fremover, når du skal luge, grave eller løfte, bøj i knæene så du skåner lænden.
  • Undgå vrid i ryggen. Når du graver og klipper hæk, skal næsen pege samme vej som fødderne. Normalt kan ryggen sagtens tåle vrid, men hvis det sker samtidig med, at man bærer noget tung vægt i hænderne, så er det meget belastende for rygge

 

Hvad gør man ved skader:

Ved smerte i forbindelse med havearbejdet, start med at bruge is i stedet for varme. Ved akutte skader, er det bedst altid at ligge en ispose på området (husk viskestykke mellem is og hud) En lille gå tur kan også løsne spændte muskler og led.