Fibersprængning

Fibersprængning:

Fibersprængning opstår ofte under sport, eller anstrengende arbejde, særligt hvis man ikke har varmet musklerne ordentligt op.

Ved en overstrækning af en muskel, kan en eller flere fibre i musklen briste. Dette kaldes en fibersprængning.

 

Symptomer på en fibersprængning:

  • Ved mindre overbelastning af musklen, kan man få en muskel- forstrækning. Den giver sjældent større symptomer, og heler hurtigt ved hvile.
  • Hvis muskelfiberen derimod sprænges, vil man øjeblikkeligt mærke et jag i musklen, og der vil komme smerter.
  • Hvis musklen overrives, kan der lyde et smæld, og smerterne kan være meget stærke. Der kan ses en øget muskelbule, der hvor den bristende muskel har trukket sig sammen.

Ved idrætsudøvelse, er det vigtigt med en grundig opvarmning af musklerne. Jo varmere og smidigere musklerne er, jo mindre er risikoen for en fibersprængning.

Jo ældre man er, jo dårligere kondition er man i, jo mere opmærksom skal man være.

 

Hvad kan man selv gøre:

  1. Hvile.- Hold leddet i ro 1-2 dage for at forhindre forværring af skaden.
  2. IS Behandling. – Der lægges noget kold på det skadede led. Det kan være ispose eller en pose frosne ærter. Husk klæde mellem isen og huden ellers kan der opstå forfrysninger.
  3. Kompression. -Der lægges en fast, men ikke snærende forbinding. I forbindelse med is behandlingen, lægges den uden på isen eller direkte på huden. Forbindingen skal ikke anvendes om natten.
  4. Elevation. – Leddet skal de første dage holdes over hjertehøjde. Når man ligger, kan benet lejres på nogle puder, og når man sidder, kan benet lejres på et bord eller stol.